اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تحلیل وب‌سایت لبنانی از آغاز مأموریت سفیر جدید ایران در بیروت

یک وب‌سایت لبنانی در گزارشی از تغییر سفیر ایران در این کشور، سفیر جدید را فردی باتجربه به ویژه در حوزه کشورهای حاشیه خلیج فارس خواند و نوشت که ایران سیاستی جدید در پیش خواهد گرفت.

تحلیل وب‌سایت لبنانی از آغاز مأموریت سفیر جدید ایران در بیروت

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در پی پایان دوره مأموریت «محمد فتحعلی» سفیر فعلی ایران در لبنان، وبسایت «لبنان دیبایت» گزارشی در این خصوص منتشر و اعلام کرد جانشین فتحعلی کسی است که پیش‌تر سفیر ایران در برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده و تجربه خوبی در این حوزه دارد.

این وبگاه خبری نوشت: «محمد فتحعلی» سفیر ایران در لبنان چمدان‌های خود را بسته تا جای خود را به «سید محمد جلال فیروزنیا» سفیر جدید بدهد؛ کسی که قبل از انتخابات پارلمانی لبنان (در 16 اردیبهشت 1397) برای این پست تعیین شده بود.

در این گزارش آمده است که «فیروزنیا هفته جاری با علی لاریجانی (رئیس مجلس شورای اسلامی ایران) دیدار داشته و لاریجانی به اطلاع او رسانده که قصد سفر به لبنان نهایتا تا ماه سپتامبر را دارد و فیروزنیا باید مقدمات این سفر را فراهم کند».

لبنان دیبایت سفیر جدید را بسیار باتجربه توصیف کرد و نوشت: سفیر جدید ایران تجربه‌هایی فراتر از دیپلماسی دارد، اما آنچه بیشتر از همه جلب توجه می‌کند این است که او متخصص در حوزه تعامل با پرونده‌های (کشورهای حاشیه) خلیج (فارس) است. او سفیر ایران در تعدادی از این کشورها و نیز مدیر کل (اداره) خلیج فارس در وزارت خارجه ایران بوده و تجربه خود را با کار در این حوزه‌ها کسب کرده است». «فیروزنیا قبلا سفیر ایران در کویت و بحرین، یمن و مالزی بوده است. این بدان معناست که  این دیپلمات ایرانی در حوزه‌های (کشورهای حاشیه) خلیج (فارس) کارکشته شده و چگونگی تعامل با آنها را آموخته است. اما ارتباط این موضوع با منصب جدیدش در لبنان جیست؟».

این وبگاه در تمجید از دیپلماسی ایران نوشت: همه می‌دانند که دیپلماسی ایران در لبنان، در طول سالیان گذشته الگو و شیوه‌ای نرم برای خود برگزیده؛ این ادعا را دوست و دشمن تهران قبول دارند؛ حتی یک بار هم دیده نشده که سفیر ایران در اقدامات دیپلماتیک خود چیزی را بر مسئولی لبنان دیکته یا توصیه‌های مدنظر کشورش را به او تحمیل کند و این در حالی است که لبنان زیر سیلی از دخالت‌های برخی سفرا کمرش خم شده تا آنجا که این سفرا از باب «دوستی و کمک» در ریزترین جزئیات (امور داخلی) لبنان هم دخالت می‌کنند.

لبنا‌ن‌دیبایت ادامه داد، طبیعتا در نتیجه دیپلماسی ایرانی در بیروت، این عجیب نیست که در راهروهای سفارت (ایران) شخصیت‌های مخالف با حزب‌الله و ایران دیده شود که منتظر دیدار با سفیر ایران هستند و همچنین از آنها برای حضور در مراسم‌های سفارت ایران در بیروت دعوت شود.

این وبگاه سپس نوشت «از خلال گفته‌های برخی سیاستمداران به نظر می‌رسد که همه چیز مثل سابق باقی نخواهد ماند؛ ایران برای آغاز مرحله جدیدی از دیپلماسی خود در بیروت آماده می‌شود که مانند همیشه نیست، اما با این حال به سراغ مدل درگیری و مشابه رفتار سفرای برخی کشورهای منطقه‌ی و بین‌المللی هم نخواهد رفت».

«نسخه جدید دیپلماسی ایران در بیروت لزوما بر اساس اصل مقابله با کشورهایی نیستد که با ایران مشکل دارند یا قصد دارند بحران‌هایشان را به لبنان منتقل کنند. زیرا تهران سیاست دیپلماسی تعمیم‌یافته را اجرا نمی‌کند، بلکه با هر کشور به یک شیوه تعامل می‌کند و حتی حاشیه مانور بیشتر و متوازن‌تری که به سود تقویت روابط باشد، برای خود باقی می‌گذارد».

در پایان این گزارش آمده است: سفیر جدید ایران در لبنان که برای تحویل مسئولیت خود آماده می‌شود، پیشتر در کشورهایی مأموریت داشته که عربستان در آنها نفوذی قوی دارد. این نکته برای عربستان حساسیت‌زاست؛ آیا این حساسیت به لبنان هم کشیده می‌شود؟ آیا خصوصیت‌های فیروزنیا، او را تا حد زیادی شبیه به «ثامر السبهان» (وزیر مشاور دولت عربستان در امور کشورهای عربی حوزه خلیج فارس) می‌کند؟

ثامر السبهان پیش‌تر سفیر عربستان در عراق بود اما به دلیل اظهارات مداخله‌جویانه از این کشور اخراج شد. وی در مهرماه دو سال پیش (1395) به عنوان وزیر مشاور عربستان در امور کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس منصوب شد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول